JOCS DE PATI
Experiència
de l’ESC Tiana
El
projecte “Jocs de Pati” és un projecte lligat amb la programació d’educació
física de primària. El projecte neix amb la idea de reduir el nombre de
conflictes, baralles i altres incidències durant aquests moments d’esbarjo a
primària. Els conflictes deriven de les diferents competicions de futbol entre
nivells o cursos, que a més acaben monopolitzant gran part dels espais del
pati. Per tal de minimitzar aquests conflictes, el projecte no valora l’opció
de prohibir el futbol, i sí augmentar el nombre d’activitats durant el pati,
amb un material que desperti l'interès
de l’alumnat i alhora redueixi la necessitat de competir per jugar. Així, el
projecte J.P ofereix un ventall de noves activitats, esports, jocs i altres
materials alternatius durant el temps d‘esbarjo.
Aquest
material és escollit, modificat i/o ampliat pel mateix alumnat. Al finalitzar
el curs es passa una enquesta on l’alumnat té l’oportunitat de crear, demanar
i/o modificar “el pati dels seus somnis”.
El recull i estudi pertinent (gràfiques, recollida de dades...), d’aquesta
enquesta la realitzarà l’alumnat de 6è.
La creació, desenvolupament i manteniment del
projecte és portat a terme des de l’àrea d’educació física, concretament per
l’especialista. Tot i que aquest nou curs 2014/2015 es comença a ampliar al
pati d’infantil, amb la incorporació de la seva coordinadora corresponent.
Malgrat que és l’especialista d’educació física qui
dirigeix o guia aquest projecte, tots els mestres de l’escola i, sobretot, tot
l’alumnat de primària, estan implicats directament en la seva construcció i
millora.
Objectius principals:
1.
Substituir les activitats competitives i agressives per altres més
alternatives/cooperatives
2.
Reduir els conflictes entre els alumnes de diferents cursos o nivells, augmentant
les seves possibilitats de relació, creativitat i cooperació.
3. Acabar amb la
monopolització de tot l’espai d’esbarjo per part de l’alumnat de cicle superior
de l’escola
Indicadors d’èxit
1. Indicadors
per l’objectiu 1 i 2:
-Nombre de baralles setmanals
-Cicle superior: Nombre de incidències greus o
lleus apuntades durant l’esbarjo.
2. Indicadors
per l’objectiu 3:
-Capacitat de distribuir-se pels diferents espais,
de forma natural, sense monopolitzar una pista (futbol).
3. Indicadors
per l’objectiu 4:
-Nombre de material espatllat. Quantitat de
material dipositat a la capsa de “material per a arreglar”
-Nombre d’incidències a cadascun dels inventaris/controls
de cada capsa de material.
Punt de partida
Durant l’esbarjo, i de manera recurrent, l’alumnat es divideix en tres
grans grups: d’una banda la majoria dels nois, més alguna noia, competint a
futbol amb altres classes, produint-se grans conflictes; d’altra banda, les
nenes jugant a cordes. La resta de l’alumnat no troba lloc on situar-se, i no
sap què fer o a què jugar.
Principal
organització del pati
El
mestre especialista d’ E.F distribueix el material escollit per l’alumnat en 7
espais diferents. A cadascun dels espais hi trobem una capsa amb el material. Cada
curs s’encarrega de treure i guardar una de les capses corresponents i de
realitzar un inventari/control del material espatllat o perdut al
finalitzar cada esbarjo. Normalment són dos alumnes responsables per classe.
L’alumnat
que decideixi utilitzar o jugar amb el material de J.P haurà de seguir un horari i normes d’ús establert per l’organització (recordem que l’organització són
els mateixos alumnes i el mestre responsable del projecte). Durant les primeres
sessions d’educació física, l’alumnat escull, examina, experimenta i vota
democràticament, les normes de seguretat de cada material i/o espai utilitzat.
Cada
curs pot escollir 2 dels 6 espais diferents cada dia i, en el cas de no voler
anar-hi a cap dels dos, sempre tindrà a la seva disposició un tercer espai,
l’anomenat “espai lliure”. Allà, l’alumnat pot anar a jugar quan vulgui i amb qui vulgui, i trobarà
una gran oferta d’activitats i material lúdic molt divers (escalada o boulder,
llibres, còmics, dibuix lliure, escacs o altres jocs de taula, pilotes toves,
cordes...).
Aquesta distribució dels espais no te un caràcter d’obligatorietat,
no és la nostra intenció convertir el moment d’esbarjo en un joc organitzat,
sinó que és pretén donar als alumnes més possibilitats de joc per a que ells triïn
el que més s’adapti a les seves possibilitats. La nostre intenció és fer que el
moviment pels espais sigui completament lliure, tot i que ha de ser el mateix
alumnat qui ho decideixi amb una votació democràtica.
Projecte
pels alumnes i dels alumnes
Si
volem que l’alumnat tingui una amplia diversitat de jocs o esports que el
motivi, hem de preguntar-li al propi alumnat a què vol jugar... Per tant, el
fem totalment partícip i actiu dins del projecte; és l’ alumnat qui, poc a poc,
any rere any, crea, modifica i, en definitiva, construeix aquest projecte de
jocs de pati. I com ho fa?
-
Enquesta a final de cada curs per conèixer les necessitats i
interessos de l’alumnat respecte al pati. Aquesta enquesta també ens serveix
per millorar els espais/materials i demanar nou material.
-
Durant l’educació física l’alumnat crea i/o modifica les
normes de seguretat i bon ús del material amb l’experimentació d’aquest,
converses sobre els problemes que ens podem trobar i votacions democràtiques
per concretar les normes de seguretat i el bon ús del material.
Metodologia
cooperativa
També
des de l’ àrea d’educació física realitzem una programació basada en metodologies cooperatives per tal
d’ajudar a superar/millorar els dos primers objectius esmentats anteriorment i,
a més, fer èmfasi en altres competències socials presents al currículum. Així, convertim
cada unitat didàctica en una aventura motriu en la qual cada alumne/a i el mestre
formen un equip amb les companyes i companys de la classe, interactuant,
gaudint i progressant en la superació de reptes de forma lúdica, integradora i
unida.
La metodologia de l'aprenentatge cooperatiu busca generar situacions en les quals els objectius dels participants siguin interdependents d'una manera recíproca, és a dir, que cada persona depengui de la resta per a aconseguir els objectius proposats. Com? Substituint el treball individual en solitari pel treball individual i personalitzat realitzat de forma conjunta dintre d'un equip.
Criteris d’avaluació
1. Augmentar
les actituds d’acceptació vers els companys i companyes del pati sense
distinció d’edat o sexe.
2. Participar
i gaudir dels jocs amb coneixement i respecte de les normes.
3. Utilitzar els recursos materials que
ofereix el projecte, observar un pati actiu i participatiu
Aspectes Innovadors
de l’experiència
1. La gran varietat de material que l’alumnat pot trobar durant
l’hora de l’esbarjo, que dóna alternativa al món altament competitiu del futbol
(escalada o boulder, llibres, còmics, jocs de taula, grafitis amb guix,
streetsurfing, carretons, hoquei, padel, bitlles, pilota futbol, xanques ...).
2. L’ alumnat
és qui crea i revisa anualment el seu
funcionament (normes de seguretat, material, aspectes generals,...).
3. La metodologia cooperativa durant les sessions d’educació física
com element clau per a la inclusió de l’alumnat i l’assoliment de la
competència social.
Eficiència
Durant aquests cinc anys
del projecte es pot dir que hem experimentat notables millores en el seu
funcionament.
D’una banda s’ha
observat un notable descens en el nombre de baralles i/o conflictes entre els
diferents cursos. Aquest descens és molt destacable en tots els espais, excepte
al reservat per jugar a futbol. En aquest, tot i que hem observat millores gràcies
a la incorporació de la figura de l’àrbitre-alumne i altres normes ideades per
l’alumnat, encara existeixen conflictes i un ambient negatiu.
La distribució més lliure
de l’alumnat en els diferents espais és força
nova per treure conclusions, tot i que la diferència amb el principi del
projecte és evident, ja que abans del projecte el joc es centrava únicament en
les pistes centrals i en aquest moment aprofitem tota la zona d’esbarjo.
Un altre fet molt destacable és la quantitat
de material espatllat, perdut o deteriorat durant el procés del projecte.
Aquest índex ha disminuït de manera exponencial el darrer any. Anteriorment el
pati tenia una capsa pel material trencat que cada curs omplíem repetides
vegades; actualment no fa falta tenir la capsa, ja que el material no es trenca