Bones pràctiques

JOCS DE PATI
Experiència de l’ESC Tiana

El projecte “Jocs de Pati” és un projecte lligat amb la programació d’educació física de primària. El projecte neix amb la idea de reduir el nombre de conflictes, baralles i altres incidències durant aquests moments d’esbarjo a primària. Els conflictes deriven de les diferents competicions de futbol entre nivells o cursos, que a més acaben monopolitzant gran part dels espais del pati. Per tal de minimitzar aquests conflictes, el projecte no valora l’opció de prohibir el futbol, i sí augmentar el nombre d’activitats durant el pati, amb un material  que desperti l'interès de l’alumnat i alhora redueixi la necessitat de competir per jugar. Així, el projecte J.P ofereix un ventall de noves activitats, esports, jocs i altres materials alternatius durant el temps d‘esbarjo.  

Aquest material és escollit, modificat i/o ampliat pel mateix alumnat. Al finalitzar el curs es passa una enquesta on l’alumnat té l’oportunitat de crear, demanar i/o modificar “el pati dels seus somnis”. El recull i estudi pertinent (gràfiques, recollida de dades...), d’aquesta enquesta la realitzarà l’alumnat de 6è.

La creació, desenvolupament i manteniment del projecte és portat a terme des de l’àrea d’educació física, concretament per l’especialista. Tot i que aquest nou curs 2014/2015 es comença a ampliar al pati d’infantil, amb la incorporació de la seva coordinadora corresponent. 


Malgrat que és l’especialista d’educació física qui dirigeix o guia aquest projecte, tots els mestres de l’escola i, sobretot, tot l’alumnat de primària, estan implicats directament en la seva construcció i millora.

Objectius principals:
1. Substituir les activitats competitives i agressives per altres més alternatives/cooperatives 
2. Reduir els conflictes entre els alumnes de diferents cursos o nivells, augmentant les seves possibilitats de relació, creativitat i cooperació.
3. Acabar amb la monopolització de tot l’espai d’esbarjo per part de l’alumnat de cicle superior de l’escola 

Indicadors d’èxit
1. Indicadors per l’objectiu 1 i 2:
-Nombre de baralles setmanals
-Cicle superior: Nombre de incidències greus o lleus apuntades durant l’esbarjo.
2. Indicadors per l’objectiu 3:
-Capacitat de distribuir-se pels diferents espais, de forma natural, sense monopolitzar una pista (futbol).
3. Indicadors per l’objectiu 4:
-Nombre de material espatllat. Quantitat de material dipositat a la capsa de “material per a arreglar”
-Nombre d’incidències a cadascun dels inventaris/controls de cada capsa de material. 

Punt de partida
Durant l’esbarjo, i de manera recurrent, l’alumnat es divideix en tres grans grups: d’una banda la majoria dels nois, més alguna noia, competint a futbol amb altres classes, produint-se grans conflictes; d’altra banda, les nenes jugant a cordes. La resta de l’alumnat no troba lloc on situar-se, i no sap què fer o a què jugar.

Principal organització del pati
El mestre especialista d’ E.F distribueix el material escollit per l’alumnat en 7 espais diferents. A cadascun dels espais hi trobem una capsa amb el material. Cada curs s’encarrega de treure i guardar una de les capses corresponents i de realitzar un inventari/control del material espatllat o perdut al finalitzar cada esbarjo. Normalment són dos alumnes responsables per classe.
L’alumnat que decideixi utilitzar o jugar amb el material de J.P haurà de seguir un horari i normes d’ús establert per l’organització (recordem que l’organització són els mateixos alumnes i el mestre responsable del projecte). Durant les primeres sessions d’educació física, l’alumnat escull, examina, experimenta i vota democràticament, les normes de seguretat de cada material i/o espai utilitzat. 
Cada curs pot escollir 2 dels 6 espais diferents cada dia i, en el cas de no voler anar-hi a cap dels dos, sempre tindrà a la seva disposició un tercer espai, l’anomenat “espai lliure”. Allà, l’alumnat pot anar a jugar quan vulgui i amb qui vulgui, i trobarà una gran oferta d’activitats i material lúdic molt divers (escalada o boulder, llibres, còmics, dibuix lliure, escacs o altres jocs de taula, pilotes toves, cordes...). 
Aquesta distribució dels espais no te un caràcter d’obligatorietat, no és la nostra intenció convertir el moment d’esbarjo en un joc organitzat, sinó que és pretén donar als alumnes més possibilitats de joc per a que ells triïn el que més s’adapti a les seves possibilitats. La nostre intenció és fer que el moviment pels espais sigui completament lliure, tot i que ha de ser el mateix alumnat qui ho decideixi amb una votació democràtica.

Projecte pels alumnes i dels alumnes
Si volem que l’alumnat tingui una amplia diversitat de jocs o esports que el motivi, hem de preguntar-li al propi alumnat a què vol jugar... Per tant, el fem totalment partícip i actiu dins del projecte; és l’ alumnat qui, poc a poc, any rere any, crea, modifica i, en definitiva, construeix aquest projecte de jocs de pati. I com ho fa?
 
-       Enquesta a final de cada curs per conèixer les necessitats i interessos de l’alumnat respecte al pati. Aquesta enquesta també ens serveix per millorar els espais/materials i demanar nou material.
-       Durant l’educació física l’alumnat crea i/o modifica les normes de seguretat i bon ús del material amb l’experimentació d’aquest, converses sobre els problemes que ens podem trobar i votacions democràtiques per concretar les normes de seguretat i el bon ús del material.

Metodologia cooperativa
També des de l’ àrea d’educació física realitzem una programació basada en metodologies cooperatives per tal d’ajudar a superar/millorar els dos primers objectius esmentats anteriorment i, a més, fer èmfasi en altres competències socials presents al currículum. Així, convertim cada unitat didàctica en una aventura motriu en la qual cada alumne/a i el mestre formen un equip amb les companyes i companys de la classe, interactuant, gaudint i progressant en la superació de reptes de forma lúdica, integradora i unida.
La metodologia de l'aprenentatge cooperatiu busca generar situacions en les quals els objectius dels participants siguin interdependents d'una manera recíproca, és a dir, que cada persona depengui de la resta per a aconseguir els objectius proposats. Com? Substituint el treball individual en solitari pel treball individual i personalitzat realitzat de forma conjunta dintre d'un equip.

Criteris d’avaluació
1.  Augmentar les actituds d’acceptació vers els companys i companyes del pati sense distinció d’edat o sexe.
2.  Participar i gaudir dels jocs amb coneixement i respecte de les normes.
3.  Utilitzar els recursos materials que ofereix el projecte, observar un pati actiu i participatiu

Aspectes Innovadors de l’experiència
1.    La gran varietat de material que l’alumnat pot trobar durant l’hora de l’esbarjo, que dóna alternativa al món altament competitiu del futbol (escalada o boulder, llibres, còmics, jocs de taula, grafitis amb guix, streetsurfing, carretons, hoquei, padel, bitlles, pilota futbol, xanques ...).
2.    L’ alumnat és qui crea i revisa anualment el seu funcionament (normes de seguretat, material, aspectes generals,...).
3.    La metodologia cooperativa durant les sessions d’educació física com element clau per a la inclusió de l’alumnat i l’assoliment de la competència social.


Eficiència
Durant aquests cinc anys del projecte es pot dir que hem experimentat notables millores en el seu funcionament.
D’una banda s’ha observat un notable descens en el nombre de baralles i/o conflictes entre els diferents cursos. Aquest descens és molt destacable en tots els espais, excepte al reservat per jugar a futbol. En aquest, tot i que hem observat millores gràcies a la incorporació de la figura de l’àrbitre-alumne i altres normes ideades per l’alumnat, encara existeixen conflictes i un ambient negatiu.
La distribució més lliure de l’alumnat en els diferents espais és força  nova per treure conclusions, tot i que la diferència amb el principi del projecte és evident, ja que abans del projecte el joc es centrava únicament en les pistes centrals i en aquest moment aprofitem tota la zona d’esbarjo.
Un altre fet molt destacable és la quantitat de material espatllat, perdut o deteriorat durant el procés del projecte. Aquest índex ha disminuït de manera exponencial el darrer any. Anteriorment el pati tenia una capsa pel material trencat que cada curs omplíem repetides vegades; actualment no fa falta tenir la capsa, ja que el material no es trenca